Komunikat Rektora Polskiej Misji Katolickiej

Komunikat Rektora Polskiej Misji Katolickiej we Francji na Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy 24 września 2023 roku

Drodzy Rodacy, 
W każdą ostatnią niedzielę września obchodzimy w Kościele Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy. Z tej okazji Ojciec Święty kieruje do nas specjalne przesłanie, które w tym roku nosi tytuł: „Wolni, aby wybrać: migrować, czy pozostać”. W swoim słowie Papież pisze: „Anioł Pański ukazał się Józefowi we śnie i rzekł: «Wstań, weź Dziecię i Jego Matkę i uchodź do Egiptu; pozostań tam, aż ci powiem; bo Herod będzie szukał Dziecięcia, aby Je zgładzić»” (Mt 2, 13). Ucieczka Świętej Rodziny do Egiptu nie była wynikiem wolnego wyboru, podobnie, jak nie było nim również wiele migracji, które naznaczyły historię ludu Izraela. Migracja powinna być zawsze dobrowolną decyzją, ale w rzeczywistości, w bardzo wielu przypadkach, również dzisiaj, tak nie jest. Konflikty, klęski żywiołowe, czy też po prostu niemożność godnego i dostatniego życia we własnej ojczyźnie, zmuszają miliony osób do wyjazdu. (...) „Bo byłem głodny, a daliście Mi jeść; byłem spragniony, a daliście Mi pić; byłem przybyszem, a przyjęliście Mnie; byłem nagi, a przyodzialiście Mnie; byłem chory, a odwiedziliście Mnie; byłem w więzieniu, a przyszliście do Mnie” (Mt 25, 35-36).

Te słowa brzmią jak nieustanna przestroga, by w migrancie rozpoznawać nie tylko brata lub siostrę w potrzebie, ale samego Chrystusa, pukającego do naszych drzwi. Dlatego też pracując nad tym, aby każda migracja mogła być owocem wolnego wyboru, jesteśmy wezwani do najwyższego szacunku wobec godności każdego migranta (...). Gdziekolwiek zdecydujemy się budować naszą przyszłość, w kraju, w którym się urodziliśmy czy gdzie indziej, ważne, by zawsze znalazła się tam wspólnota gotowa przyjąć, chronić, promować i integrować wszystkich, bez różnicowania i bez pomijania kogokolwiek. 
Bez względu na to, czy nasza dzisiejsza obecność we Francji jest wynikiem wolnej decyzji, czy była w jakiś sposób wymuszona sytuacją ekonomiczną, czy też jest naturalnym przedłużeniem wielopokoleniowej tradycji przywiązania do polskości, której początki sięgają czasów wielkiej emigracji międzywojennej, wszyscy czujemy, że misja budowania wspólnoty gotowej „przyjąć, chronić, promować i integrować wszystkich, bez różnicowania i bez pomijania kogokolwiek” jest naszym szczególnym powołaniem. Od blisko 200 lat Polska Misja Katolicka we Francji stara się wypełnić do zadanie. Dziś dziękujemy Panu Bogu za pracę kapłanów, sióstr zakonnych i wszystkich, którym leżą na sercu dobro i rozwój duchowy naszych parafii. Nie zapomnijmy w modlitwie o powołania kapłańskie i zakonne do pracy w duszpasterstwie emigracyjnym. 
„Bóg zapłać” za modlitwę i ofiary złożone dziś (lub w inną niedzielę) z tej okazji. 
Serdecznie pozdrawiam wszystkich Rodaków i zapewniam o mojej pamięci w modlitwie. 
Szczęść Boże! 
Ks. Bogusław BRZYŚ, rektor


Modlitwa

Boże, Ojcze wszechmogący
daj nam łaskę rzetelnego zaangażowania się
na rzecz sprawiedliwości, solidarności i pokoju,
aby wszystkie Twoje dzieci miały zapewnioną
wolność wyboru migracji lub pozostania.
Daj nam odwagę, byśmy demaskowali
wszystkie okrucieństwa naszego świata,
walczyli z wszelką niesprawiedliwością,
która niszczy piękno Twoich stworzeń
i harmonię naszego wspólnego domu.
Wspieraj nas mocą Twego Ducha,
abyśmy mogli okazać Twoją czułość
każdemu migrantowi, którego stawiasz na naszej drodze
i szerzyli w sercach i w każdym środowisku
kulturę spotkania i troski.